• Почетна
  • Вести
  • Министар Марковић о одлуци Уставног суда за Новости

Вести

Министар Марковић о одлуци Уставног суда за Новости

ДАТУМ: 24.04.2010.

ОДЛУКА Уставног суда којом ће се практично укинути бланко оставке за одборнике у локалним скупштинама значајна је за развој демократије и реформу политичког система. Пошто каснимо са процесом, њена примена ће сада да буде болнија. То је порука министра за државну управу и локалну самоуправу Милана Марковића, који је још пре годину дана предложио Закон о избору одборника, али, због укидања бланко оставки, није наишао на разумевање свих коалиционих партнера. Хоће ли се одлука Уставног суда Србије, да су бланко оставке неуставне, примењивати и ретроактивно? - Правно дејство одлука Уставног суда Србије је уређено Законом о Уставном суду. Прецизан одговор на ваше питање треба да сачека објављивање одлуке Уставног суда, како бисмо се упознали са њеном садржином. Да ли је сада потребна и измена закона о избору одборника, како би се одлуке Уставног суда уградиле у правни поредак? - Не. Одлуке Уставног суда ступају на снагу на дан објављивања у ”Службеном гласнику”. Које су позитивне стране ове одлуке? Какве практично резултате очекујете? - Ова одлука је значајна за демократију у Србији и сигурно ће утицати да се, кад-тад, спроведу политичке реформе које су, због недостатка слуха код политичких странака, стале. Лоше је што ће то сада бити болно, а могло је без икаквих потреса. Може ли одлука Уставног суда да има за последицу талас политичких прелета на локалу, кризу власти, раскиде коалиција и серију нових локалних избора? - Наравно. Али, као што рекох, за то су одговорне политичке странке које нису биле у стању да виде развој догађаја и долазак онога што је било неминовно. Да ли се можда отварају врата за политичку корупцију и куповину одборника и мандата? - Да, стање ће бити тешко, али очигледно је ово био једини начин да се странке одрекну онога што им не припада. Све је то могло и много боље и без последица, само да је прихваћен закон који је предложило Министарство за локалну самоуправу још пре годину дана. Верујете ли да ће се постићи консензус унутар владајуће коалиције да се и дефинитивно укину бланкооставке? - Био сам оптимиста, али после ових годину дана безуспешног убеђивања за укидање оставки на локалу, више нисам. Поготову што Устав те оставке на републичком нивоу штити, па не постоји могућност, која је постојала и која се остварила на локалном нивоу, да Уставни суд укине бланко оставке. Хоће ли се решење о укидању бланко оставки применити и за закон о избору народних посланика? - Не. Уставни суд о томе није одлучивао, а да јесте сумњам да би оваква била одлука. Члан 102. Устава је неспорно јасан и ту нема никакве дилеме. Уставни суд га је, срећом и исправно, врло рестриктивно тумачио, као што треба тумачити аномалије, па је донео овакву одлуку за локал. Али, немогуће је донети такву одлуку за народне посланике. Да ли је потребна измена Устава да би се бланко оставке укинуле и за посланике? - Може се то учинити и новим законом. Предвиђате мешовити изборни систем за локалне изборе. Да ли је он по вашем мишљењу примењив и на републичком нивоу? - Да, уз извесне модификације. Да ли ћете постићи консензус унутар коалиције и за то? - Не знам. Може ли, по вашем мишљењу, опозиција издејствовати ванредне пbарламентарне изборе? - Не. КАСНИМО СА РЕФОРМОМ ДА ли ће нови изборни закони бити спремни за нови циклус редовних избора у Србији? - Не знам. Реформа политичког система је потпуно стала, сад већ доста каснимо у тој реформи, и када бисмо је одмах покренули, у шта сумњам. Али, треба се борити за нове вредности, за реформу која ће политику учинити одговорнијом и легитимнијом, а грађанима вратити права која су им сада узеле политичке странке.