"Смањићемо моћ партија", рекао Марковић за Блиц
ДАТУМ: 23.07.2009.Пререгистрација политичких странака, која би требало да уведе ред на политичкој сцени Србији, почиње данас. Министар за државну и локалну самоуправу у интервјуу за „Блиц“ каже да ће после пререгистрације бити десет пута мање странака, а после наредне пререгистрације - остаће десетак регистрованих странака. Марковић најављује и да ће током септембра, евентуално октобра, бити завршени закони који ће „бити инструменти за рационализацију у државној администрацији“. Пререгистрацијом ће бити барем десет пута мање странака од садашњих око 600, а после провере која следи за осам година претпостављам да ћемо имати десетак регистрованих политичких партија. Сматрам да у нашем случају сам број није најважнији, већ да тачно утврдимо ко су легитимни политички субјекти и као такви учествују у политичком животу, треба да уживају одређена права, али и да имају јасно утврђене обавезе - каже Марковић. Аргумент малих странака је - могу да имам странку иако не улазим у парламент. Шта се постиже пререгистрацијом? - Ред и легитимизација политичких субјеката. Она је основ наметања одређених обавеза и давања одређених права као што је, рецимо, директна проходност на изборе без сакупљања потписа, која ће уштедети милионе евра и огромно време. Такође, више се неће постављати питања да ли неко ужива одређена права оправдано или не. Рецимо, партије које су у парламенту са по једним послаником који се нашао на листи друге партије. Зашто да постоји сумња у то да ли су то заиста партије или појединци који као такви добијају од државе по милион динара сваки месец. Такве сумње лоше утичу на наш политички систем и однос грађана према политичким субјектима. Питања контроле политичких странака ћемо такође решити далеко лакше ако су њен предмет двадесетак субјеката, а не шест стотина. Дакле, ако неко има аспирацију да обликује демократску вољу грађана и учествује у изборима да би управљао државом мора да се легитимише, а 10.000 потписа је око 0,15 одсто грађана. Каква је то странка и политичка идеја која не може да окупи ни 0,15 одсто бирача. Када ће отпочети рад на јединственом бирачком списку и од чега то зависи? - Закон је у парламенту и чим буде усвојен, почиње рад на имплементацији. Ово је веома важно питање наших избора јер бирачки списак као јединствена електронска база података елиминише сваку сумњу у погледу броја бирача, евентуалног дуплог гласања… Брзина успостављања овакве базе ће зависити од финансијских средстава, али ја очекујем да у року од три године и ми напокон имамо јединствени бирачки списак. Шта је циљ реформе политичког система? - Пре свега легитимизација политичких процеса, политичких актера и, наравно, политичких институција кроз смањење моћи политичких партија. Оправдани мањак поверења грађана постоји, и то је питање на које морамо дати одговор зарад даљег демократског и укупног развоја Србије. Процена је да ако прођу измене Закона о изборима на локалу, да ће то бити тест за измене Закона о избору народних посланика? - Веома је важно да променимо начин избора одборника и да након тога мењамо и начин избора народних посланика. У нашем систему постоји озбиљна аномалија, а то је да се странка практично појављује као посредник између грађана и њихових представника у парламентима. Конкретно, грађани гласају за странке, а странке онда бирају ко ће бити представник тих грађана у парламентима. Тиме се дезавуише начело непосредности као једно од основних начела демократских избора. С друге стране, овакав начин избора промениће и стање у самим странкама, јер ће морати да реформишу свој унутрашњи живот. Успех на изборима, посебно локалним, зависиће у много већој мери од квалитета кандидата по изборним јединицама, што ће условити и другачији начин селекције кандидата. Нема више сакривања иза лидера и имена странке. А промене станака су неопходне јер нема реформе парламента без реформе политичких странака. Смањење државне управе почетком 2010. Када ће Влада отпочети смањивање броја радника у управи? - Интензивно се ради на изменама Закона о државним службеницима и на закону којим ћемо решити питање статуса запослених у локалној самоуправи, али и на решењима која ће подстаћи локална самоуправа да воде рационалну политику запошљавања. Ови закони су веома значајни за ефикасност и економичност система и биће готови у септембру и октобру. То ће такође бити инструменти за рационализацију у државној администрацији и њихов ефекат ће се осетити у првом кварталу 2010. године. Аутор: Жељка Јевтић објављено 23. јула 2009.