Вести

"Гласање за човека, а не за листу!"

ДАТУМ: 16.03.2009.

ИНТЕРВЈУ: МИНИСТАР ЗА ДРЖАВНУ УПРАВУ И ЛОКАЛНУ САМОУПРАВУ О СТЕЗАЊУ КАИША, НОВИМ ИЗБОРНИМ ЗАКОНИМА... Министарство за државну управу и локалну самоуправу је на најбољи начин прихватило смернице владе Србије о смањењу броја запослених, односно стезању државног каиша: запосленима је понудило следеће решење - 550.000 динара и 15.000 по години стажа за добровољни одлазак из службе, потврдио је за Глас јавности министар за државну управу и локалну самоуправу Милан Марковић. Јесте ли обезбедили новац за реализацију овог програма? - Конкретно, програм подразумева 550.000 динара по запосленом плус 15.000 по години стажа. Наравно, овај новац не иде у целини из републичког буџета, јер тог новца нема, већ је у питању синергија са општинским, односно градским буџетом у односу 60-40. Конкретан финансијски ефекат је 12.000.000 евра, колико ће више пара већ наредне године остати у систему локалне самоуправе за школе, улице, домове здравља и друге послове јединице локалне самоуправе. Уколико у наредне четири године овим и сличним програмом спроведемо смањење за 8.000 запослених, акумулирана сума која иде у друге сврхе уместо на плате је 120.000.000 евра. Наравно, за мене је пре свега важно да људи који се одлуче на овај програм новац паметно искористе, корисно и за себе, али и за државу тиме што ће обезбедити ново радно место. Пример за 20 година стажа: 550.000 плус 20 пута 15.000 - укупно 800.000 динара. Зашто мислите да ће локалне самоуправе прихватити вашу понуду? - Зато што ће тешко објаснити и запосленима и грађанима у својој општини и граду одбијање да уђу у овај програм. Због чега то раније није урађено? - Не знам, али ја сам сигуран да мора нешто да се учини. Мора постојати неки систем ограничења у запошљавању у јединицама локалне самоуправе и то ћемо решити и путем закона, а до доношења закона овај програм ће сасвим добро послужити сврси. Смањење броја запослених у државној управи је такође преко потребно?- У државној управи су могућа два приступа. Први је укидање органа државне управе, што може да укључује и министарства, којих свакако имамо превише. Међутим, за тако нешто је потребно 126 гласова у Скупштини, што није лако изводљиво. Други је смањење у оквиру постојећих органа и то ми у овом моменту изгледа далеко реалније. Наравно, постоје ту и други моменти, а пре свега законски, који се односе на извесне гаранције које запослени имају, али и социјално-економски моменат, због тога што немамо новца за отпремнине, бар не у мери која би подразумевала иоле добровољни одлазак. Дакле, резови у државној управи ће бити далеко тежи него што је то случај са локалном самоуправом. Што се тиче накнада у управним одборима, надлежна министарства прате примену ове препоруке и колико је мени познато, нико засада није сигнализирао никакав проблем. Премијер је захтевао извештај и ускоро ћемо видети да ли се неко оглушио о препоруку владе. Та препорука је веома битна, јер исправља једно крајње ненормално и друштвено неприхватљиво стање када су у питању накнаде члановима управних одбора. Наравно, не треба заборавити ни то да око милијарду динара остаје у тим системима за друге, далеко корисније потребе. Шта ће се добити променом изборних закона и какву корист ће од тога имати грађани? - Ми смо припремили нови закон о локалним изборима. Суштина је да ће се гласати за човека, а не за листу. То значи да ће грађани тачно знати ко су кандидати и ко су сутра представници у локалном парламенту. То такође значи да ће квалитет и углед кандидата у њиховој средини одлучити о резултатима избора. А то даље значи да ће политичке странке морати да кандидују најбоље људе да би добили више гласова на изборима. Све то ће имати вишеструке позитивне ефекте, али истакао бих три: прво, директнији однос грађана и изабраног лица; друго, повећање квалитета локалне политике јер ће се странке такмичити преко појединаца чији ће углед бити пресудан за резултат избора; три, већи легитимитет локалне политике и изабраних лица јер ће њихов статус бити последица директно изражене воље грађана. Данас је у Србији само председник Србије Борис Тадић изабран директно од грађана, сви остали су изабрани одлукама политичких странака. До када је реално да се ти закони промене? - Закон о локалним изборима је већ спреман и ја очекујем да буде усвојен у току пролећа. Након тога ћемо приступити променама закона о избору народних посланика. Ако погледамо какав је став грађана Србије данас према парламенту и проблеме са којима се данас суочава парламент, јасно је да нешто мора да се мења. Постоји ли политичка воља за то? - Разговарао сам са представницима свих политичких странака и засада сам оптимиста. Међутим, наш изборни систем, закони који уређују рад РИК-а, закони који се односе на рад политичких партија сигурно морају да се мењају. Да ли ће то бити у овој години или за две или три, то не знам, али су нам те промене неопходне, једноставно, потребан нам је систем који ће имати веће пов