"Ускоро сви изводи из матичних књига на једном шалтеру"
ДАТУМ: 25.09.2008.Законом о матичним књигама који је Влада Србије данас упутила Скупштини олакшаће се вађење извода из матичних књига рођених, венчаних и умрлих, а надлежним органима дат је рок од пет година да обезбеде електронско вођење другог примерка матичних књига и складиштење података. "Крајњи циљ јесте да сви документи који су потребни грађанима циркулишу путем мреже међу државним органима", изјавио је агенцији Бета министар за државну управу и локалну самоуправу Милан Марковић и нагласио да ће у перспективи грађани моћи на једном шалтеру у било којој општинској управи да добију све изводе. Трајање тих докумената биће неограничено, односно све док се не измене подаци које садрже. "То је претпоставка за оно што нас у будућности чека након увођења електронског потписа", казао је Марковић и додао да ће то, између осталог, омогућити грађанима да раде од куће. Наводећи да је неограничени рок важности документа велика олакшица за грађане, Марковић је подсетио да су до сада државни органи тражили да изводи не буду старији од шест месеци. "Као грађанину ми заиста никада није било јасно зашто поново и поново морам да узимам извод из матичне књиге рођених када се ниједан податак који садржи тај извод у међувремену није променио", навео је он. Према његовим речима, противници оваквог решења сматрали су да издавање извода из матичних књига неограниченог трајања може довести до злоупотреба, али није јасно зашто би брана било каквој злоупотреби био рок трајања од шест месеци. Одговарајући на питање да ли ће се применом новог закона смањити прилив општинских управа које су до сада наплаћивале издавање извода чији је рок трајања био ограничен, Марковић је казао да питање прилива средстава у буџет не може омести модернизацију тог посла. "Мали финансијски недостатак не може бити разлог да грађане не ослободимо море вађења извода", додао је он. Надзор над спровођењем овог закона и вођењем матичних књига, као и инспекцијски надзор биће у надлежности Министарства за државну управу и локалну самоуправу. "За нас је важно да овим законом стварамо статусне претпоставке за све што ће следити, а тиче се евиденције грађана, статусних стања, евиденција које воде државни органи", додао је он. Упитан да ли је управа технички оспособљена за нови систем рада, министар је одговорио да ће потпуна аутоматизација наступити за неколико година, а да су сада само неке локалне самоуправе технички оспособљене. Као општина са највећим бројем рођења у Србији, београдски Савски венац је кроз пилот пројекат повезан са другим градским оп[тинама, па сви изводи који се воде после 1960. године могу да се подигну у оп[тинама Нови Београд, Звездара, Чукарица, Вождовац и Палилула. "Упоредо са пилот пројектом завршили смо и анализу стања техничке опремљености", навео је он и додао да ће све управе бити опремљене и да постоје средства за тај посао. Техничке претпоставке да се изводи издају на овај начин већ су испуњене на територији града Београда, али недостаје ново нормативно уређење процедура за примену савремених електронских средстава. "Нама је то важно не само због матичних књига него и будућих пројеката и пројекта који је у току, а то је јединствени бирачки списак", додао је Марковић и изнео уверење да ће, уколико наредни избори буду у прописаном року кроз три године Србија имати јединствен бирачки списак. Област матичних књига сада су уређене (савезним) Законом о основним подацима за матичне књиге из 1973. године и Законом о матичним књигама из 1990. године. Осим аутоматизације, ново законско рессење утицаће и на професионализацију управе, па ће послове матичара обављати само вискообразовани са положеним посебним стручним испитом за матичаре.