Вести

"Органи управе биће све више сервис грађана"

ДАТУМ: 18.02.2008.

Законским решењима која се односе на локалне изборе задржан је пропорционални изборни систем. Највећи део процедуре око формирања власти на локалном нивоу је врло прецизан и не оставља много места за партијске произвољности, а најбоље решење у новим прописима је омогућавање стабилности локалне самоуправе. Цео систем је знатно добио на озбиљности и значајним променама у процесу кандидовања, изборном процесу и постизборној судској заштити мандата, каже у разговору за „Блиц“ Милан Марковић, министар за државну управу и локалну самоуправу. Шта вас непосредно наредних дана очекује у законодавној области? - У овом моменту најактуелнији је закон о матичним књигама који уноси низ новина. За грађане је свакако најзначајније да неће постојати законска препрека да извод из матичних књига добију у било којој општини, независно од тога где су рођени или где живе. Интензивно радимо и на техничкој подршци за овакво решење како би врло брзо неко ко је до сада морао да узима извод из матичне књиге рецимо у Лесковцу, могао тај исти посао да уради и у Новом Саду, Сомбору, Београду или било ком другом месту. У припреми је и закон о политичким странкама? - Очекујем за месец дана јавну расправу и прву верзију. Кључна ствар која се предлаже је следећа: неће моћи више да се региструју странке тако што донесете сто било каквих потписа. Мораћете да донесете између три и пет хиљада оверених потписа да бисте регистровали политичку странку. Мислим да након пререгистрације у Србији неће остати више од неколико десетина странака, иако их сада у регистру има више од пет стотина. Поред тога, странке ће периодично морати да обнављају упис, а не као сада да имамо у регистру странке које у животу реално не постоје или су у питању пар другара који се играју политике. Пут у Европу је за ову земљу реално опредељење... Шта је са хармонизацијом прописа? - У обе области, државној управи и локалној самоправи, Србија испуњава све услове и стандарде који важе у ЕУ. У ових осам месеци смо то и потврдили више пута. Између осталог, ратификовали смо Европску повељу о локалној самоуправи, а добили смо и више признања и потврда да се наш напредак у погледу система државне управе, као и локалне самоуправе, озбиљно респектује. Наравно, треба даље радити, пре свега на рационализацији дрзавне управе, али и решити питање имовине локалних самоправа. Проблем имовине је веома важан и мора бити решен на један јасан и ефикасан начин, слажете се? - Заиста, једини крупан недостатак система локалне самоуправе је питање имовине. Ми помажемо да надлежно Министарство финансија припреми што квалитетнији предлог закона којим ће се решити ово питање. Данашња ситуација је последица законског решења од пре 13 година. Када локалне самоуправе буду титулари права својине, моћи ћемо да кажемо да више нема ниједне озбиљне препреке. Шта су најчешћи облици кршења права грађана и правних лица у поступку пред општинским и републичким органима управе? - Ми годишње имамо око хиљаду представки грађана. Нема дилеме, наш највећи проблем је ажурност у вођењу управних поступака и поводом тога се грађани највише жале, а реч је о поступцима на нивоу локалне самоуправе. Наравно, тешко је рећи просечно време трајања управног поступка јер они прилично разнородни. Иначе, у припреми је нови закон о општем управном поступку и очекујемо да се ове године нађе пред народним посланицима. Он ће доста тога решити. Управа би, ипак, морала бити више у функцији грађана и њихових потреба? - Наравно. Више је ту задатака односно циљева које треба остварити. Поменућу само најважније. Прво, потребно је рационализовати државну управу. Морамо је учинити јефтинијом и мањом. Превелики је број агенција, посебних организација, органа управе у саставу министарстава, служби Владе итд. Друго, упорно инсистирати на деполитизацији и професионализацији државне управе, као и органа управе у локалним самоправама. Треће, поједноставити процедуре. Четврто, применити информатичку технологију и омогућити комуникацију грађана са органима путем интернета. Хоћете ли истрајати у решењима која ће смањити тај „синдром шалтера“ који мучи грађане у поступку пред органима управе? - Да. Ми већ сада радимо неколико пилот-пројеката који у комбинацији са новим законским решењима треба да омогуће управо да се ослободимо тог синдрома шалтера. Репутација - Ми нисмо медијски атрактивно министарство, у нашем раду доминира право и номотехника (техника писања закона). У том смислу имамо одређену репутацију и у Влади и у стручној јавности. До сада нам је Народна скупштина усвојила шест закона, а припремљено је или се припрема још 11 закона за ову 2008. Неки од закона које радимо или смо урадили уређују неке области први пут, а многи ће вероватно трајати и много након ове владе. То је оно што је важно. Телефоном до извода - Кад сам био председник општине Палилула, увео сам у праксу да се извод из матичне књиге може добити после телефонског позива и тада смо били прва општина у Србији која је то урадила. Супер је што то